Vi er nødt til at tale om SEO

seo søgemaskiner
SEO er det hotteste inden for digital markedsføring lige nu – alle kender de tre bogstaver, og alle vil have det. Men ved du egentlig, hvad du køber? Og kan man overhovedet sælge SEO som en særskilt service? Læs med her, og lær mere om, hvordan du skiller skidt fra kanel i SEO-universet.

Hvad er SEO?

Vi starter helt fra bunden, så alle er med.
SEO står for Search Engine Optimization – på dansk: Søgemaskineoptimering.
Hvis du går med tanker om at få nogen til at arbejde med SEO på dit website, er det formentlig fordi du har et ønske om at forbedre dit websites resultater i søgemaskinerne.

I praksis dækker SEO – meget kort fortalt – over en lang række forskellige tilpasninger, der gør, at dit website så vidt muligt spiller efter alle søgemaskinernes regler. Spiller du efter reglerne, er søgemaskinerne mere tilbøjelige til at vise dit website til dem, du gerne vil have det vist til.

Hvad kigger søgemaskinerne så efter?

Søgemaskinerne lever af at levere søgeresultater, der er relevante for deres brugere. Derfor er alle søgninger baseret på det løst definerede ord: ”relevans” – er dit website det mest relevante bud på den specifikke søgning, så ligger du nummer 1.

Der er nogle overordnede faktorer, der afgør relevansen af dit website. Hvis du vil læse mere om alle faktorerne, kan jeg anbefale Moz SEO Learning Center, hvor du kan finde stort set alt om SEO (… når du har læst artiklen her færdig, selvfølgelig).

Nå, men søgemaskinerne foretrækker websites der:

  • Loader hurtigt (teknisk SEO)
  • Er mobilvenlige (teknisk SEO)
  • Har lav bounce-/afvisningsrate (teknisk/on-page SEO)
  • Har godt og relevant indhold (on-page/ content SEO)
  • Følger retningslinjerne for struktur og indhold på websitet (on-page SEO)
  • Bliver linket til af andre – hvis andre linker til det, må det være fordi det er godt indhold (link-building)

Altså: Dit website skal være brugervenligt, struktureret, have godt og relativt nyt indhold, og den tekniske del (back-end) skal være i orden. Simpelt nok. Vi kommer tilbage til, hvordan du faktisk kan arbejde med at opfylde de krav senere i artiklen.

Og så tror jeg, det er på sin plads at slå fast, inden vi går videre – den næste del indeholder en kritik af SEO som servicetilbud, men jeg anfægter på ingen måde effekten af SEO. Værktøjerne virker, det kan der ikke være to meninger om.

Hvad er SEO’s formål?

Det kan der så til gengæld være to meninger om. Der kan faktisk være mange flere end to meninger om netop det. Og heri ligger det første af mine problemer.

SEO er blevet et marketing-buzzword. Det er et uhåndgribeligt begreb, som alle bruger, men ingen ved hvad betyder. Det bliver brugt om stort set alt, hvad der har med ”forbedring” af dit website at gøre.

Søgemaskinerne definerer et websites relevans ud fra hundredvis af forskellige parametre. Derfor er der per definition nøjagtig lige så mange værktøjer i SEO-kassen. Formålet med SEO er jo – som du nok husker – at sørge for, at dit website spiller efter alle søgemaskinernes regler.Derfor kan du ikke ”få lavet SEO på dit website”. Og hvis nogen tilbyder dig det, bør du løbe skrigende bort – eller i hvert fald bede dem præcisere, hvad de har tænkt sig at gøre.

Er SEO-pakker Kejserens Nye Klæder?

Vi hopper lige – kortvarigt – tilbage i tiden.

Tilbage til dengang, hvor Googles algoritmer stadig var i forsøgsstadiet, og hele internettet var befolket af cowboys og indianere, der skød på det hele og drømte om hurtige penge. Det er 15-20 år siden.

Dengang var SEO noget andet. Nogle snu typer havde fundet ud af, at vejen til tops hos søgemaskinerne var keywords, og masser af dem – algoritmen kiggede ikke på andre parametre som i dag. Derfor kunne de helt ukritisk fylde en masse keywords ind på et website – ofte skiftede de tekstfarven til den samme som baggrundsfarven – og så havde man en position i top hos Google, og ingen anede uråd.

De snu typer vidste, at det var en stakket frist, inden Google fik sat prop i hullet. Det udviklede sig derfor hurtigt til et kapløb om at få flest uanende kunder igennem maskinen. Salgsmetoderne blev mere aggressive, og kunderne vidste ikke, hvad de købte – men de kunne jo se, at det virkede. I hvert fald for en stund.I dag er der mere orden i sagerne. Googles algoritmer kan ikke længere snydes af simple visuelle tricks, og der er blevet tilføjet hundredvis af andre parametre. Men de gamle cowboys – og deres salgsmetoder – huserer stadig. Og ingen virksomhedsejer vil være den første til at indrømme, at han/hun ikke kan se Kejserens fine nye klæder.

Hvad SEO i virkeligheden er

SEO er et samlet udtryk for dit eget eller andres arbejde med at forbedre dit websites ranking/position i søgeresultaterne.
Faktisk er SEO udtryk for flere særskilte tjenester inden for online markedsføring, og bør deles op – eller i hvert fald specificeres – som sådan. Både for kundens og bureauets skyld.

Her kommer et par af de vigtigste parametre, du kan ændre på:

Keywords/nøgleord

At definere din virksomheds nøgleord, og hvordan du vil gøre brug af dem i forhold til din målgruppe, bør være en del af din overordnede digitale markedsføringsstrategi. Det er derfor ikke en aktivitet begrænset til SEO.

Har din virksomhed ikke defineret nøgleord, er det et oplagt sted at starte i forhold til at optimere websitet til søgemaskiner – men husk, at dit website først og fremmest skal være relevant for din målgruppe. Hvis dine nøgleord er relevante for din målgruppe, er de også relevante for Google.

On-Page SEO

On-page SEO dækker (igen) over mange forskellige processer. Kort fortalt er on-page SEO alt det, du kan gøre inden for rammerne af dit eget website, der kan hjælpe til med at gøre websitet attraktivt for søgemaskinerne.

Ofte vil on-page SEO indeholde:

  • Forbedring af den generelle brugeroplevelse på dit website
  • Intern linking og udbedring af dårlige/broken links
  • Tilføjelse af strukturelle tags – alt-tags til billeder, heading tags o.l.
  • Meta-beskrivelser af websitets sider
  • Strukturering af brugen af nøgleord på tværs af websitet

Altså igen: Alt, hvad du kan gøre på dit eget website for at gøre det spiseligt for søgemaskinerne. Det er mange og store opgaver, der har betydning for hele dit websites udtryk – og det er helt sikkert noget, du selv bør være involveret i – eller i hvert fald have indsigt i.

Hovedformålet med on-page SEO er at give dine besøgende en god oplevelse. Hvis dine besøgende har en god oplevelse, belønnes det af Google.
Men bør det at give dine brugere en god oplevelse på dit website ikke være en del af din overordnede markedsføringsstrategi, i stedet for noget, der skal ”ordnes” med SEO?

Backlinks og link-building

Google elsker sider, der linkes til fra andre steder.
Teorien er, at hvis der linkes til dit website fra andre brugere, må det være fordi du har noget indhold der er relevant, og fordi andre har haft en god oplevelse. Det er jo i sig selv simpelt nok.

Derfor er link-building – processen at få andre websites til at linke til dit website – også en del af SEO.
Det kan gøres på forskellige måder – man kan sågar købe sig til links. Overordnet set er det dog sådan, at hvad der kommer let, går let – også inden for link-building.  Så hvis din 10 timers ”SEO-pakke” indeholder link-building, skal du spørge ind til, hvordan disse links er bygget op.

Generelt bør link-building også være en del af din overordnede markedsføringsstrategi, og du bør holde det så organisk som muligt. Hvis du stabilt leverer indhold, der er relevant for din målgruppe, indeholder dine nøgleord, og er sat op, så det er spiseligt for søgemaskinerne – så skal brugerne nok dele det.

Tracking/overvågning

Farlige ord at bruge i disse tider. Ikke desto mindre er indsamling af brugerdata den vigtigste del af dit arbejde med online markedsføring.
Du skal vide, hvad dine besøgende foretager sig på dit website, og hvordan de kommer derhen – hvad der virker, og hvad der ikke virker.

Det er det materiale, der skal ligge til grund for hele din markedsføringsindsats, så arbejd grundigt på dit data. Hvis du hyrer hjælp til det, så forlang at de er grundige på dine vegne. Måske har du – som jeg – set tilbud á la: ”Få en gratis SEO-analyse inden for en time!” – dét er ikke grundigt.
Dataindsamling og -bearbejdelse er hele grundlaget for din online eksistens – det fortjener at stå for sig selv, og bør ikke være en del af en samlet SEO-pakke. Vel?

Jeg håber, at ovenstående gennemgang har givet dig en idé om, hvorfor jeg mener, at ”quick fix SEO-pakker” ikke løser nogen problemer. Du bør i stedet fokusere målrettet og langsigtet på at gøre dit website relevant og tiltrækkende for dine brugere. Hvordan du kan gøre det, kommer jeg tilbage til om lidt – først skal vi lige se på det måske største problem ved at fokusere blindt på at få en bedre placering i Google.

Hvad er formålet?

SEO lover dig ”højere placering i Google” – men hvorfor?

Jo, det er selvfølgelig indlysende, at der er større chance for, at dine kunder klikker på dit website, hvis det popper op som det første i deres søgning. Men hvad betyder det egentlig for din virksomhed, at du ligger på side 1 i stedet for side 3? Giver det dig flere betalende kunder? Giver det flere besøgende på dit website? Det er ikke garanteret.

Derfor bør din indsats – og de ydelser, du køber – være tilpasset din målsætning.
Hvis du vil have flere salg NU og ikke om 2 år, vil det i mange tilfælde være mere effektivt at køre målrettede annoncer, der fører kunden til en optimeret landingsside.
Hvis din målsætning er at skabe et godt omdømme og en trofast, loyal kundekreds – ofte ønsket af virksomheder, der handler med varer til høje kostpriser – så er tricket måske at have en god langsigtet strategi for dit indhold. Løbende opdateringer om nye tiltag, produkter og relevante nyheder, så dine besøgende ”kender” dig, og ved, hvad du står for.

Min pointe er, at din markedsføringsindsats skal være målrettet, og den skal frem for alt matche dine ønsker og behov. Og SEO – og en bedre placering på Google – er i mange tilfælde det forkerte sted at starte.

Problemet er, at det i mange tilfælde bliver solgt ind som det rigtige sted at starte.

Frygten for at blive hægtet af

SEO er blevet den hurtige løsning – den, du vælger af frygt for, at dine konkurrenter skal stikke af fra dig, frygt for at dine kunder skal flygte, frygt for at din omsætning daler, og frygt for at din virksomhed i sidste ende må dreje nøglen om.

Frygt er et af de mest potente virkemidler i al markedsføring. Måske kun overgået af sex. Og det er frygt, der i øjeblikket driver virksomhedsejere til at poste titusindvis af kroner i en service, de – hvis de tør indrømme det – ikke aner, hvad er.

Mange bureauer og marketingkonsulenter har været hurtige til at gribe den frygt, og vende den til en profitabel forretning (for dem selv), i form af uhåndgribelige og udefinerede servicepakker, de kalder SEO.  (Lige så mange bureauer og marketingkonsulenter er heldigvis også ærlige mennesker, der nok skal fortælle dig, hvis du står på deres dørtrin for at købe et SEO-plaster til dit websites styrtblødende kødsår).

Er SEO relevant for dig?

Ja. SEO er en samling relevante arbejdsværktøjer, der alle sammen kan have effekt på forskellige dele af dit website, og dermed din forretning. Det gælder for alle.

Men SEO er netop det – en samling værktøjer – og ikke en service der kan sælges i en samlet pakke. I hvert fald ikke en service, jeg vil anbefale at købe.

At bede en markedsføringskonsulent om at ”lave dit SEO” er som at bede en håndværker om at ”lave dit hus”. I begge tilfælde gælder det, at den, du hyrer til opgaven, nok skal finde noget at lave, så længe du betaler. Men hvis målet er, at du skal have tag på dit hus inden vinteren, så er det hensigtsmæssigt at starte med at lægge spær – i stedet for at skifte gulvbrædder på gæstetoilettet.

Optimering af dit website – jeg gentager mig selv, jeg ved det – skal altså tage udgangspunkt i din målsætning – hvor er du nu, og hvor vil du gerne hen? (jf. eksemplet ovenfor: Du har et hus uden tag, og du vil gerne have et hus med tag).

Når du har fået klarhed over, hvor du gerne vil hen med din markedsføringsindsats, kan du/I begynde at overveje, hvordan du så kommer derhen. Måske er udvalgte dele af SEO en del af den rejse. Måske ikke.

Hvordan du kommer i gang med digital markedsføring – på den rigtige måde

Drop alle tanker om SEO et øjeblik. Tænk i stedet over, hvad du gerne vil – hvad er din målsætning, og hvad giver mening for din forretning? Hvor vil du gerne være om 1 år, eller 5 år? Hvis du ikke ved præcis, hvor du gerne vil hen, så spørg efter hjælp, og bliv ved med at spørge, til du forstår det. Hvis du ikke kan få at vide, præcis hvad du betaler for, og hvad det vil have af effekt for din virksomhed – så gå ud af døren, og spørg nogle andre.

Din marketingkonsulent skal hjælpe dig til at definere din målsætning, og I skal være enige om, hvad det endegyldige mål for indsatsen er. I skal udarbejde en markedsføringsplan (det er konsulentens job, men du skal godkende den), og I skal fordele arbejdet mellem jer. Ja, du skal selv bidrage til din markedsføring, hvis du spørger mig – det er faktisk det, der virker allerbedst.

Jeg kan også på det varmeste anbefale, at du undersøger sagen lidt selv, hvis du har bare en smule interesse i det. Det behøver ikke at være hverken svært eller teknisk. Hvis du har nogle konkurrenter (det har de fleste af os), så kig på deres websites. Hvad kan du godt lide, og hvad kan du ikke lide?

Hvis du har interesse i teknikken bag, findes der også masser af artikler og databaser, hvor du kan finde gratis viden om digital markedsføring (og SEO), publiceret af nogle af de mest anerkendte profiler inden for området. Så er du godt rustet til dit første møde med din markedsføringskonsulent, og det vil gøre starten på jeres samarbejde nemmere for begge parter.

Drop SEO-pakker til fordel for en langsigtet strategi med målbar effekt

Som jeg tidligere har nævnt, er SEO for de tålmodige. Hvis du betaler for SEO-ydelser, og forventer/bliver lovet resultater i morgen, kan du lige så godt smide dine penge ud af nærmeste vindue. Hvis du skal bruge resultater i morgen, er der andre løsninger på dit problem.

SEO er ikke relevant for alle, så ignorer markedsføringsbureauernes forsøg på at overbevise dig om det modsatte. Vælg i stedet en partner, der tager dig og din forretning seriøst, og hjælper dig med at opsætte klare mål – og kan vise dig, hvordan I sammen når derhen.
Er du interesseret i at høre mere om bæredygtig SEO, og hvordan du kommer i gang på din egen hjemmeside, så er du velkommen til at kontakte mig – gode råd er gratis.

Men hvad mener du? Har du selv haft glæde af en SEO-pakke? Eller er du enig i min langsigtede tilgang til SEO? Skriv en kommentar i feltet herunder.

Del dette indlæg

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Elefant i lænker

Er du en lænket elefant?

Elefanten. En 5 ton tung armeret kampvogn, der hiver mellemstore træer op ved roden og buldrer gennem alle forhindringer på dens vej gennem junglen. Hvordan kan en tynd lænke, bundet til en lille træpæl i jorden, holde dette majestætiske væsen fast?

Læs mere »
seo søgemaskiner

Vi er nødt til at tale om SEO

SEO er det hotteste inden for digital markedsføring lige nu – alle kender de tre bogstaver, og alle vil have det.
Men ved du egentlig, hvad du køber? Og kan man overhovedet sælge SEO som en særskilt service? Læs med her, og lær mere om, hvordan du skiller skidt fra kanel i SEO-universet.

Læs mere »
Scroll to Top